Uuden kaupan rakennusprojektissa painavat yhä enemmän ilmastotavoitteet ja vastuullisuus. Jatkossa kauppaketju säilyttää kilpailukykynsä keskittymällä siihen, kuinka sen tekemät rakentamisen valinnat palvelevat ilmastoa. Hiiltä varastoiva hirsimarket on ilmastoystävällinen ratkaisu, joka tukee kauppaketjun ilmastotavoitteita kompensoimalla asiakkaiden kauppamatkoista syntyviä päästöjä.
Tulevaisuudessa liikekiinteistöt rakennetaan massiivipuusta
Ilmastonmuutoksen myötä rakentaminen on murroksessa. Uutta myymälää suunnittelevan kauppaketjun on huomioitava asiakkaiden tarpeiden lisäksi ilmastotavoitteet ja vastuullisuus. Valitsemalla uusien tilojensa rakennusmateriaaliksi vastuullisen, ilmastoystävällisen hirren kauppaketju voi hallita toimintansa ilmastovaikutuksia ja saavuttaa kilpailukykyä houkuttelemalla asiakkaita ostoksille terveellisiin ja puhtaisiin puurakennuksiin.
Tulevaisuuteen katsova yritys ei keskity pelkästään rakentamisesta aiheutuvien päästöjen pienentämiseen. Sen sijaan se pyrkii kasvattamaan rakennusprojektinsa hiilikädenjälkeä, eli myönteisiä ilmastovaikutuksia suosimalla sellaisia rakennusmateriaaleja ja -ratkaisuja, jotka palvelevat ilmaston hyvinvointia.
Vastuullinen kauppaketju asettaa tavoitteita sille, millainen hiilipankki uudesta rakennuksesta tulee, eli kuinka paljon sen rakenteisiin voidaan sitoa hiiltä. Kun uusi kiinteistö rakennetaan suomalaisesta massiivipuusta, pysyy sen rakenteisiin varastoitunut hiili vuosikausia poissa luonnon kiertokulusta. Mitä enemmän rakennamme hirrestä liiketiloja, myymälöitä, jopa kokonaisia kauppakeskuksia, sitä enemmän luomme ympärillemme hiilinieluja, jotka auttavat meitä hidastamaan ilmastonmuutosta.
Valitsemalla uusien tilojensa rakennusmateriaaliksi hirren kauppaketju voi hallita toimintansa ilmastovaikutuksia ja saavuttaa kilpailukykyä houkuttelemalla asiakkaita ostoksille terveellisiin ja puhtaisiin puurakennuksiin.
Hirsimarket kompensoi päästöjä
Kun päätös uudesta rakennuksesta syntyy, nousevat keskusteluun ilmastovaikutukset. Ajatellaan vaikka kuvitteellista kauppaketju Perhosniittyä, joka ottaa ja laajentuu Pirkanmaalle perinteisiä kauppaketjuja haastamaan. Lähtötilanne on Perhosniityn kannalta varsin otollinen. Ison kauppakeskuksen vierestä, moottoritien varresta löytyy uudelle marketille sopiva kauppapaikka, jonka tilaville parkkipaikoille perheiden on helppo hurauttaa citymaastureillaan. Asiakkaitakin uudelle kaupalle riittää, sillä alueen lapsiperheet poikkeavat mieluummin viihtyisään lähimarketiin kuin lähtevät ostoksille ihmisiä vilisevään kauppakeskukseen.
Uuden marketin rakentaminen herättää kuitenkin monta kysymystä kunnianhimoiset ilmastotavoitteet asettaneelle kauppaketjulle. Rakennuksen ilmastovaikutuksia laskiessaan ketjun tulee huomioida marketin tuottamat elinkaaripäästöt aina materiaalivalinnoista rakennuksen purkamiseen asti. Lisäksi vilkkaan moottoritien varrelle rakennettavan marketin asiakasvirta koostuu pääosin autoilevista asiakkaista, joiden kauppamatkojen päästöt menevät väistämättä ketjun piikkiin.
Eri rakennustapojen ilmastovaikutuksia tarkastellessa Perhosniitylle selviää, että yksinkertaisin ratkaisu täyttää ilmastotavoitteet on rakentaa myymälä hiiltä sitovasta, suomalaisesta hirrestä. Valitsemalla noin 1800-neliöisen marketin rakennusmateriaaliksi Honkarakenteen painumattoman, FXL 204N -lamellihirren ja toteuttamalla myymälän kattoa kannattelevat palkit liimapuupalkistona, sitoutuu kaupan puurakenteisiin 143 tonnia hiilidioksidia. Hirsimarketin hiilikädenjälki auttaa Perhosniittyä kompensoimaan jo 28 600 autolla ajettua 5 kilometrin kauppamatkaa.
Mitä enemmän rakennamme hirrestä liiketiloja, myymälöitä, jopa kokonaisia kauppakeskuksia, sitä enemmän luomme ympärillemme hiilinieluja, jotka auttavat meitä hidastamaan ilmastonmuutosta.
Hirsirakentamisen suosio voi johtaa merkittäviin ilmastotekoihin
Viihtyisän hirsimarketin avaaminen kauppakeskuksen viereen aiheuttaa sellaisen asiakastulvan, että ketjukin yllättyy. Viikkojen kuluessa avajaisten aikainen vilske vaihtuu tasaisen vilkkaaksi virraksi asiakkaita, jotka poikkeavat moderniin, luonnonläheiseen kauppaan ostamaan tuoretta lähiruokaa ja hengittämään puurakennuksen puhdasta ilmaa. Hirsirakentaminen nostetaan koko ketjun uudeksi kilpailuvaltiksi, jolla täytetään ilmastostrategian tavoitteet ja houkutellaan uusiin kauppoihin vastuullisuutta arvostavaa, luonnollisesta hirsimiljööstä nauttivaa asiakaskuntaa.
Päätös rakentaa uusille kauppapaikoille nousevat marketit hirrestä johtaa ajan myötä merkittävään ilmastotekoon. Seuraavina vuosina rakennettavat kaksikymmentä 1800 neliön ruokakauppaa sitovat puurakenteisiinsa 2,86 miljoonaa tonnia hiilidioksidia. Tämä tarkoittaa, että Perhosniityn kauppojen hiilikädenjälki kattaa pian yli miljoonan tyytyväisen asiakkaan 5 kilometrin edestakaisen automatkan lämmintunnelmaiseen hirsimarkettiin.
Rakenna vastuullisesti
kotimaisesta hirrestä -opas
Tulevaisuuden työ-, oppimis -ja hoivaympäristöt toteutetaan vastuullisesti kotimaisesta hirrestä.
Kerro hankkeestasi
Ovatko suunnitelmasi jo pitkällä? Vai onko sinulla vasta tontti, jolle suunnittelet käyttötarkoitusta? Kerro rohkeasti hankkeestasi, niin katsotaan, miten voisimme auttaa.
Jätä yhteydenottopyyntö